Hållbart samhälle

Livet, Mat, Tankar / Natur, Plast, ekologiskt, hållbarhet, miljö / Permalink / 0

Den senaste veckan har jag haft fullt upp, jobb, kurser och en hel del skolarbete.

Man kan säga att jag haft ett genomgående tema i allt jag gjort, hållbarhet.

I söndags gick jag en kurs i hållbar utveckling med Ålands natur och miljö.

Kursen gick igenom de faktorer som idag påverkar våran miljö negativt, hur det blev såhär och väckte tankeställningar och disskusion kring vad vi kan göra åt det.

 

I onsdags hade vi sedan höstmöte med Ålands Natur och Miljö, lade verksamhetsplanen för kommande år och fick äta Svinn-soppa och Svinn-äppelpaj på Smakbyn. Efter mötet fick vi lyssna på en föreläsning om Zero Waste, att leva utan att producera brännbart avfall. Något som inspirerade mig att utveckla mitt konsumerande till det bättre.

Tanken var att visa hur mycket som vi faktiskt kastar i onödan, så mycket som går att använda och gott blir det.

Igår var jag på föreläsning om klädkonsumtion i ett hållbart samhälle. Också det ett ämne som är värt att uppmärksamma. Särskillt med tanke på senaste nyhetsupproret efter att man förde i ljuset hur mycket kläder som exempelvis HM eldar upp varje år.

Att jag är intresserad och brinner för hållbarhet och miljötänk är ingen nyhet, jag anser att det är varje människas plikt att tänka på hur vi konsumerar, slänger och vilka följder det har för framtiden.

 

Igår handlade jag på reko, ett sätt för producenter och konsumenter att handla direkt utan mellanhänder. Jag kom hem med ekologiska ägg, jordärtskockor, lök och havtornssaft. Sm ni ser på bilden så tog jag även med mig en hel del plast, helt i onödan. Fast min tanke var att sätta allt i min medhavda tygpåse, så var det ändå trots att man handlar direkt från bönderna förpacat i plast. 

 
Ibland känner jag att hur mycket man än försöker förändra så är det alldrig riktigt tillräckligt bra. Nästa gång skall jag be dem att inte förpacka i plast utan sätta det direkt i min tygpåse. 
Visste ni att man i februari fick avliva en val som strandat i Norge för att valen hade magen så full i plast att den inte längre rymde någon mat. Att fiskarna i havet svälter ihjäl och dör för att de inte ser skillnad på plastparticklarna och plankton. De äter och äter men svälter ihjäl med magen full av plast.
 
Vill ni läsa artikeln om valen så tryck HÄR.
 
Nu känner jag att jag lätt blir väldigt inne i denna diskussionen, men jag tycker verkligen att vi behöver tänka på detta. Man kan fundera över sin egen konsumtion och se om man faktiskt behöver 300 påsar plast med sig hem när man handlar. 
Behöver man faktiskt köpa nytt eller kan man köpa second hand? Jag har gjort en deal med mig själv och beslutat mig för att endast handla second hand. Jag vill inte stötta en sådan industri som producerar mer kläder än vad man klarar av att sälja, för att arbetskraften i asien är så billig att det inte längre har något värde.

Liknande inlägg

Till top