Förmanspraktik på Radisson Blu Riverside närmar sig slutet

 

Som förman har jag fått ta del av de vardagliga sysslor som hör till food and beverage manager och assistant restaurant manager. Dit hör allt från att kontrollera att glas, bestick och assietter putsas och fylls på till att sätta gästerna vid bordet, bokningar och vinlager.

Det som inte finns skall fyllas på, beställas eller köpas in. Man måste hela tiden ligga steget före och se till att personalen mår bra, hinner med allt och har koll på läget. Annars är det mitt ansvar att rycka in och hjälpa till.

Det är viktigt att se till hela restaurangens helhet och förutse händelser, behov och efterfrågan. Både gällande beställningsvaror men även kundflödet.

Jag har fått vara med i anställningsprocessen, från intervju till provjobb och se hur man på radisson blu Riverside resonerar och sedan fattar beslut.

Varje dag är olik den andra, ölfat skall fyllas på, konferenser skall dukas av, obokade sällskap på 40 personer står i dörren och allting skall lösas inom 2 minuter. Allt går att lösa!

Jag har fått lära mig att bara lösa, inte fundera utan bara direkt ta ett rationellt beslut och ordna förfrågningar. Det kommer från “yes we can”, vi säger aldrig nej.Jag har lärt mig att bli tryggare i mitt beslutsfattande, sluta fråga om lov utan bara lita på att jag tar rätt beslut.

 Bildresultat för radisson blu riverside cuckoo's nest

Verkställande av förmansuppgifter

Jag har fått vara med både Food and Beverage Managern, men även hovmästarna på både lunch och kvällspass. Jag har fått ta del av alla dess tillhörande sysslor såsom beställningar, varuleveranser, kundkontakt med mail, bokningar och hjälpa till ute i restaurangen. Jag har även fått delta i kurser och utbildningar, möten och annat som hör en förman till.

Bland annat så har jag fått gå utbildning med VISITA i arbetsrätt och ett möte med bokningssystemet bookatable. Varje personalmöte som hållits under min praktiktid har jag fått vara med på och jag har blivit inkluderad i alla moment.

Jag har också fått klara mig mycket själv, eget ansvar och stundvis helt ensam i hovet. Det har varit lärorikt men även tagit på min stolthet då det är svårt att alltid veta skillnad på praktik och gratis arbetskraft.

Reflektion

Praktik är de mest lärorika delarna i en utbildning. Det är den som binder ihop säcken, bevisar att teorin stämmer i verkligheten. Det är viktigt att komma ut och få se vad man kan, men också vad man inte kan, vad man har kvar att lära och vad man inte är intresserad av.

Jag har fått lära mig mycket, som jag nu känner att det är synd att jag inte kan spinna vidare på. Även om jag ser fram oerhört mycket för min tjänst som restaurangchef på SOMM Restaurant and Winebar som jag börjar nu.

Jag känner mig redo att åka ut i arbetslivet och börja arbeta nu, på riktigt!

 
#1 - - Alfred:

Duktiga älskling, bäst är du <3

Svar: tack älskling ❤
Ronja Knutsson

Liknande inlägg

Till top