Domino De Tares Godello från Bierzo

Vin / Bierzo, Godello, Sommelier, Spanien, vin / Permalink / 0
Nu till helgen ser jag fram emot att testa min Godello av Domino De Tares från Bierzo, Spanien.
Ett vin som jag köpt hem för länge sedan och haft i väntan på rätt tillfälle.
 
Jag gör ofta så, köper viner som jag sparar på tills jag kommit fram till den perfekta smakkombon, rätt humör eller annat som får vinet att komma till sin rätt.
 
Lite kort om Godello
 
Godello är en vit druva som förut odlades i hela spanien och sedan nästan utrotades på 1970 talet.
Godello är på sätt och vis lik Chardonnay eftersom den är relativt neutral och tar åt sig av den terroir som den odlas i. 
Mycket toner av citrus, äpplen och trivs på fat! Men som sagt, smaken varierar beroende på var den odlas så den kan också få väldigt tropiska toner när den växer lite varmare.
 
 
Domino De Tares vingård ligger i Bierzo, som är ett bergigt område med skiffer och granit. Bierzo är mest känt för den röda druvan Menzia, men odlar alltså också Godello med stor framgång.
Här är en väldigt vacker karta som jag ritat själv, där ni ser Bierzo som den vinröda klutten högst upp till vänster. 
 
Detta vin är skördat för hand och sedan lagrats 6 månader på franska 500 liters ekfat.
Mycket toner av citrus, äpple och nästan en vaxig smörig ton med mycket rostade nötter.
Den går att beställa på systembolagets beställningssortiment och kostar 185 kr.
 
Skall bli spännande och se om det funkar som jag tänkt mig till maten i hegen.
På återseende!
 
 
 

Liknande inlägg

Till top