Pouilly-Fumé

Vin / Loire, Pouilly Fumé, sauvignon blanc, vin / Permalink / 0
Pouilly-Fumé är ett vinområde i Loire, Frankrike som gör krispga vita viner på druvan Sauvignon Blanc.
Jordmånen i Pouilly-Fumé består av mycket kalk, fosiler och framför allt flintasten. Detta kan man känna i smaken på vinerna. Fumé betyder rök och kommer från att när det blåser så flyger det runt vitt kalk från jorden som ser ut som rök.
 
Kort fakta om Sauvignon Blanc
 
Odlas i stora delar av världen, främst Frankrike och Nya Zeeland. Mest känt är Sancerre och Pouilly-Fumé. Druvan har ofta en karakteristisk ton av krusbär och beroende på vart den odlas kan den få smak av allt från passionsfrukt till nässlor och sparris. I Pouilly-Fumé får den ofta en liten svag ton av mineral och blöt flintasten.
 
Det lät ju inte så gott tänker ni, men tro mig det ger bara en trevlig fräschör och perfekt komplement till en rätt av exempelvis vitsparris, smörsås och friterade nässlor. Smakerna möter varandra och syran i vinet bryter den feta såsen.
 
Ett vin som jag har liggandes på min vinhylla är Bouchie - Chatellier, Pouilly-Fumé, La Renardiére 2017. Den har jag fyndat på taxfreen på vägen till Åland.
 
 
 
Skall ge er en ordentlig beskrivning när jag har smakat den, men tror den skall få vila lite till!
 
För er som är sugna på Pouilly-Fumé men inte tänkt åka till Åland så finns det 4 olika att välja på på systembolagets hemsida.
 
 
Ha det bäst så länge!
 
 

Liknande inlägg

Till top